Powered By Blogger

12 Ekim 2014 Pazar

0127 - ( 1 ) ADIGE/ÇERKES TOPLUMUNA DERNEKLERİNE ÖNERİLER

Hertelden-Dahice-Fikirler'de uzunca bir aradan sonra gençlerin ilgisini çekeceğini düşündüğüm, Adıge yani toplumda söylenen adımızla Çerkes'lere ve dernekle ilgilenen yöneticilerimize yönelik, mesajlar içeren, dernek ve kişisel gelişim temalı düşüncelerimi blogumda paylaşmaktan mutluluk duyuyorum. Zevkle okuyacağınızı  ve paylaşacağınızı umuyorum.



Muhterem Hocam, Değerli Başkanım, ve Hemşerilerim, Birkaf Derneği Yönetim Kurulu Üyelerimiz, Sevgili Gençlerimiz

Başkanımız İzhan Baykal'ın müsaadesi ile, bir takım kişisel görüşlerimi - düşüncelerimi sizlerle paylaşmayı faydalı buluyorum. Bu vesile ile huzurunuzda bulunmaktan mutluluk duyuyorum.

Önce, kısaca kendimi tanıtayım. Aranızda beni yeterince tanımayan  gençlerimiz olacaktır.
Adım Sebahattin Tokmak, Uzunyayla Hilmiye Köyünde (Beşgızakbable) 1949 yılında doğdum. Rahmetli Dedem Hacı Aziz Tokmak, rahmetli Babam Ali Tokmak, rahmetli Annem Karaboğaz Köyünden Baykaldı'ların kızıdır. Bu vesile tüm geçmişimizi rahmetle ve saygıyla yad ediyorum.

Kırk senelik evliyim, eşim Dikilitaş Köyünden Mola'ların kızı olup, iki çocuk ve dört torun sahibiyiz, her dede nene gibi bizde torunlarımızı çok seviyoruz.

İlkokul mezunuyum, başka bir ifade ortaokul 2. sınıftan terk ettim. 1964 yılında hayata atıldım. 15 yaşımda  İngilizce öğrenmeye başladım. Sürekli geliştirme çabası içinde oldum. Kısacası İngilizce biliyorum.

1998 yılında Turizm Sektöründen emekli oldum, aynı işletmede 5 yıl daha çalıştım. Çalışma hayatımı noktalayarak 2002 yılında Kayseri'ye yerleştik. Sahabiye'de oturmaktayız.

2005 - 2013 yılları arasında bağımsız reklamcılık yaptım. Şimdi ise torunlarımızla ilgileniyoruz.

İki yıldan beri Birkaf'ın üyesiyim. Son dönem yönetim seçimlerinde Başkanımız İzhan Beyin teklifi sayesinde,  Birkaf  yönetim  Kurulu üyesiyim. 

Hobilerim arasında kitap okumak, İnternet'ten ilgimi çeken videoları izlemek  belli başlı meşguliyetimi oluşturmaktadır. Su - tuz ve sağlık ilişkisi ilgimi çeken konulardan biridir. İnternet araştırmaları dışında  8-10 kitabım var, her birinden epey faydalandım.  

Söz konusu kitaplar, su -tuz ve sağlıkla ilgili olup, Türkiye'de ve dünyada uzman - otorite yazar ve araştırmacılar tarafından yazıldı. Bir kaç isim vermek gerekirse: Masaru Emoto, James Cooper, Yücel Aydemir, Howard Murad, Fereydon Batmanghelidj, Kemal Özer Peter Ferreira, Barbara Hendel vb. isimlerdir.

Su ve Tuzun İnsan Sağlığı  üzerindeki Rolü, başlığı altında ulaştığım bir çok bilgiyi eş dostla, talep olursa, paylaşmak isterim.   ( Sözüm, hitap ettiğim derneğimiz mensuplarınadır.)

Şimdi sadede geliyorum.

Adıge Toplumunun üyeleri olarak, çeşitli adlarla derneklerimiz var. Şu anda çatısı altında bulunduğumuz BİRLEŞİK KAFKASYA VAKFI DERNEĞİmiz, üyelerinin Eğitim - Kültür - Sosyal Dayanışmasına dönük faaliyetleri, tüzüğünün ana kapsamı olarak belirlemiş ve 2002 yılında kurulmuş olup, üstün gayretle toplumumuza hizmete devam etmektedir. Kısaca "Birkaf" şeklinde zikretmekteyiz.

Derneğimiz, Sayın İzhan Baykal'ın  Başkanlığında Yönetim Kurulumuzun, emek ve gayretlerini görüyor ve takdir ediyorum. Derneğimize, kuruluşundan bu yana canı gönülden emek vermiş ve vermekte olan herkese minnet ve şükranlarımı sunuyorum. Ayrıca imkan sahibi olup, bu fiziki ortamı bağışlayan ve elinden gelen maddi desteklerini esirgemeyen tüm hemşehrilerimize de şükran ve saygılarımı ifade etmek istiyorum.

Burada, elinden gelenin en iyisini yapma gayreti içinde olan Derneğimiz, her yıl kermesler düzenliyor, oluşan gelir ile, ayrıca zekatlarını derneğimize teslim eden üye veya hemşehrilerimiz sayesinde  oluşan meblağlar, öğrencilerimize burs olarak veriliyor.  Ayrıca,  hamiyet sever üyelerimiz de  derneğimiz kanalı ile öğrencilerimize  burs vermekteler. Öğrencilerimize okul ve hayat boyu başarılar dilerken, maddi katkı sağlayan üyelerimizde çok teşekkür etmek istiyorum. Bunun dışında her sene, üyelerimiz tarafından derneğimize teslim edilen fitreler, ihtiyaç sahipleri tespit edilerek muhtaç ailelere ve son yıllarda da Suriye'den  gelen mülteci hemşehrilerimize verilmektedir.

Son yıllarda Suriye'den gelen hemşehrilerimize (toplamda 68 hane) derneğimiz kanalı ile üye ve hemşehrilerimizin yardımları sayesinde, ev-mutfak eşyaları - soba - odun - kömür vb. giysi gibi araç gereçlerle desteklenmiştir. Bunun dışında bu yıl, dernek üyemiz  ve yardım sever hemşehrilerimiz sayesinde 159  muhtaç aileye ve genelde Suriyeli mültecilere Ramazan ayında iaşe dağıtılmıştır.


Bu yaz dernek binamızın  alt katında tadilat yapılmış ve iç kısımlar boya ile elden geçmiştir. Dershanemiz yeni hali ile 30 öğrenciye göre düzenleme yapılmış olup, her sene olduğu gibi bu senede Kuran ve Adıge dili dersleri verilecektir. Dersleri Turan Doğan Hoca vermektedir. Kendisine bu vesile ile saygı ve şükranlarımızı sunuyoruz. Öğrenci kayıtları, Bayram akabinde üyelerimize SMS ile duyurulacaktır.  


Derneğimize ulaştırılan vefat haberleri ve benzeri duyurular SMS ile, üyelerimize ulaştırılmaktadır. Bu hizmet, Kuzey Kafkas Derneği ile koordineli yürütülmektedir. 


Derneğimiz, rahmetli olan hemşehrilerimizin cenaze törenlerinde bulunmakta ve ailelerine Başsağlığı ziyaretleri yapılmaktadır.

Derneğimiz alt katında yeni kütüphane yapıldı. eskiden mevcut olan dini ve kültürümüzle ilgili kitaplar raflara yerleştirildi, Bu konu üyelerimizin himmetlerine açıktır. Yani, kültürümüzle ilgili kitap bağışlarınızı kabul etmekteyiz.  Bu çalışmalar hepimizi sevindirmeli. Bu konuda emek veren yönetimdeki arkadaşlarımızı kutlar ve teşekkür ederim.

Hidayet Beyin, derneğimize, 1 Terabaytlık, digital arşiv oluşturma projesini, heyecanla karşıladım. Elimizde olan materyalleri kendisine aktarmak konusunda kendisi ile işbirliği yapmalıyız. Kendisini kutluyorum. Elinden gelenin en iyisini yapma gayretlerini şükranla karşılıyorum.

Bu vesile ile Derneğimiz tüzüğünü de temas etmeyi faydalı görüyorum.


Derneğimizin  adı "Kayseri Birleşik Kafkasya Kültür Eğitim ve Sosyal Yardımlaşma Derneği" dir. Merkezi Kayseri olup, ülke genelinde şube açabilir. Kısa adı :BİRLEŞİK KAFKASYA DERNEĞİ


Dernek, amacına matuf hizmet konuları; Tüzüğün 3. Maddesinde ÇALIŞMA KONULARI VE BİÇİMLERİ şeklinde yer almaktadır. Olduğu gibi aktarıyorum.



  1. Üyelerini ve toplumu bilgilendirmek için konferans, seminer, sempozyum, panel, açık oturum ve benzeri her türlü bilimsel, kültür ve sanatsal çalışmalar yapmak ve çalışma ürünleri yayınlamak.
  2. Sergi, gece, çay, piknik, gezi, festival, şenlik ve benzeri sosyal faaliyetler yoluyla üyeler arasında yakınlaşma, yardımlaşma ve kaynaşmayı sağlamak.
  3. Fuarlar ve yarışmalar düzenlemek.
  4. Fakir ve ihtiyaç sahiplerine yardım ulaştırmak, öğrencilere burs vermek için kermes ve benzeri yardım kampanyaları düzenlemek.
  5. Dil, bilgisayar, güzel sanatlar, dikiş ve benzeri konularda kurslar düzenlemek.
  6. Amacına ulaşmak için, gerekirse, ticari faaliyette ve uluslar arası faaliyette bulunmak
  7. Sportif faaliyetler düzenlemek, kreş, huzur evi, aş ocağı
  8. Özel okul, yurt, pansiyon, lokal, okuma salonu, kütüphane gibi mekanlar açmak ve çalıştırmak.
  9. Özel tv, özel radyo açmak ve çalıştırmak, bülten, gazete, dergi ve İnternet sitesi yayınlamak.
  10. İlköğretim, orta, lise ve üniversite kademelerindeki öğrenciler için hazırlık ve yardımcı kurslar düzenlemek.
  11. Sosyal ve ekonomik konularda çeşitli araştırma, anket, rapor ve çalışmalarda bulunmak.
  12. Çalışmaları için, ihtiyaç duyacağı taşınır ve taşınmaz mallar edinmek, taşınır ve taşınmaz mallar üzerinde her türlü hakları koydurmak, işletmek ve her türlü inşaatı yaptırmak ve onları dernek amaçlarına uygun bir şekilde kullanmak.
Yukarıda ifadesini bulan, derneğimizin amaç ve çalışma konularına uygun şekilde, daha neler yapabiliriz konusunda fikir egzersizi yaptığımızda  Neler Yapabiliriz? Neden Yapmalıyız?  Nasıl Yapmalıyız?  vb. soruları sorarak araştırma ve geliştirme gayreti içinde olabiliriz. Şöyle ki:

Geleceğe dönük olarak, derneklerimiz, çalışma ve düşünme zemini yaratabilir, şeklindeki düşüncelerimi paylaşmak isterim.

Çocuklarımız ve gençlerimiz geleceğimiz olduğuna göre, daha etkin - yetkin ve öz güven içinde hayata hazırlanmaları konusunda ailelerine görev düşmektedir. Bu çerçevede, ayrıca derneklerimiz neler yapabilir?  Sorularını  sorarken, ailelerinin de ilgi ve katkısını beklemeliyiz.

Yaşam boyu öğrenme ve öğretme anlayışını keşfetme ve geliştirme konusunda akademisyen emeklilerimizin katkısını çok önemli bulmaktayım.

Adıgeler olarak tarihimizi öğrenme - öğretme konusunda gayret içinde olabiliriz.

Anadilimiz Adıge dilini çocuklarımıza öğretme ve geliştirme konusunda  sürekli eğitim içinde olmalıyız, bu konuda İnternet teknolojilerinden ve olanaklarından yararlanabiliriz.

Xabze toplumu olarak, Xabze'lerimizi araştırma ve geliştirme konusunda Xase grupları oluşturabiliriz. Xabze'lerimizi kısa ve pratik metinler haline getirebiliriz. Bu konuda son yıllarda ülkemizde yazılmış kayda değer iki Xabxe kitabı yayımlanmıştır. Yazarları Nahit Serbes ve Rahmi Tuna olup, bu değerli hemşehri yazarlarımızı yürekten kutlarım, değerli eserlerinden faydalanmak, bize kalıyor ve okumalıyız - öğrenmeliyiz, derim.

Thamade'lerimizin, yetkinlik ve tecrübelerinden yararlanabilmeliyiz.  Bu tür sohbet ve etkinlik ortamlarını video ile kayıt altına alarak gençlerimizin İnternet'ten veya Cd - Dvd'lerden ulaşmalarını temin edebiliriz.

DKD - Düşün Dinle Konuş vb. kurslar düzenleyerek toplum karşısında konuşma yeteneğimizi geliştirebiliriz. 

İsveç Modeli Halk Eğitimi vb. eğitim olanaklarından sürekli yararlanabiliriz.

Belediyelerin ve Kayseri Belediyesinin Kaymek vb. Meslek ve hobi kurslarına özellikle gençlerimiz katılmalı derim. Emekliler dahil, halka açık ve ücretsizdir. 
  
Kültürümüzü geliştirme ve yardımlaşma amacına dönük Köy Dernekleri ve Web Siteleri kurma konusunda, gayret gösterebiliriz. Uzunyayla'da ve Türkiye genelinde, bunu başarmış birçok köyümüzün örnek olabilecek başarıları mevcuttur.   

2015 Genel Seçimlerinde Kayseri bağımsız adayımız Sayın Emine Sezgin'in dikkat çektiği gibi Köy Kültür Evi, fikri çok önemli olup, Köy Derneği bünyesinde değer kazanacaktır. Bu amaca yönelik, kapsamlı bir çalışma ile Kültür Evi projesi hazırlanabilir. Amaçlarımızı  gerçekleştirmek için, bir takım yardım fonlarından yararlanabiliriz.

İnternet üzerinden canlı Televizyon yayınları, online radyo yayınları mümkün, araştırabiliriz.  

İnternet okur yazarlığı ve bilgisayarı iyi kullanmak, çok önemli olup, gençlerimize bu konuda iş düşüyor. Sosyal medyayı, Bir Adıge'ye yakışır şekilde, pozitif mesaj içerikli, olması konusunda dikkatli bir dil, kullanmalıyız. Ayrıca Sosyal Medyayı tapıncak haline getirmek sağlıklı olmasa gerek.

Skype - Google / Hangouts  - Netmeeting programlarını keşfedip eğitim toplantıları için kullanabiliriz.

Meditasyon, kavramını araştırabiliriz. Ruhsal ve  bedensel dinginlik hali için önemli...

Anket çalışmaları ile toplumumuzun nasıl düşündüğünü anlayabiliriz. Bu konuda akademisyen hemşehrilerimizin görüşlerinden faydalanabiliriz.

İş ve Akademi dünyasından, insanlarımızı bilmek, önemlidir. Yetkin insanlarımızı konuşmacı olarak derneklerimize davet edebilir ve fikir ve önerilerinden yararlanabiliriz. İş adamlarımızdan sponsorluk beklentilerimiz olabilir.

Köylerimizde sülale ve köy toplantıları tertip edilerek etkili tanışma ve kaynaşma ortamları olabilir.

Derneklerimizin üyelerinin daha yakından birbirlerini tanımlarını temin edecek çalışmalar yapabiliriz.

Grup Kitap Okuma organizasyonları olabilir.

STK bazında düşünce kuruluşlarımızı kurmayı düşünebiliriz.

Beyin Fırtınası ekipleri oluşturmak, sorun çözmede ve yeni fikirler üretme konusunda faydalı bir yöntemdir.

SWOT analizi - Kişilik analizi - Johari Penceresi - Empatik Davranış kavramları ile tanışabiliriz.

Kafkasya'daki hemşehrilerimizle, tanışmanın yolların araştırabiliriz. Turistik seyahatler zaten devam ediyor, İnternet üzerinden görüşme ve tanışmayı düşünebiliriz.

Derneklerimize yeni üyeler kaydetme konusunda motivasyon çalışmaları olabilir. Üyelerimizle de dernekte sohbet toplantılarında buluşup kaynaşma ortamları düzenleyebiliriz. 

Adıge toplumu olarak, masa başı beyin fırtınası vb. çalışmaları ile iyi yönlerimizi tespit edip, geliştirebilir, iyi olmayan yönlerimizi bulup, gidermek için bir çaba içinde olabiliriz.

Toplantılarda, konuşmacıya;  katılımcı ve destekleyici tutum önemlidir. Bunu alkışlayarak, soru sorarak, beğendiğimiz veya beğenmediğimiz hususları dile getirerek veya eleştiri getirirken, bizim nasıl düşündüğümüzü dile getirebiliriz.

Şecere, yani soy ağacı çalışmaları ile soyumuzu, akrabalarımızı araştırabilir ve kayıt altına alarak çocuklarımızın da eş dost akraba bilgilerine ulaşmalarını vesile olmalıyız. Bu tür çalışmaları önemli bir  miras olarak bırakabiliriz.

Derneklerimizde, konuşma ve etkinliklerimizi kayıt altına almak için, üçayak sehpa ve kamera - fotoğraf makinesi arşivleme ve sistemlerimizi kurmalıyız. 

Anlayarak Hızlı Okuma Kurslarına ve Hafıza Geliştirme vb. konulara da dikkatinizi çekmek isterim. Öğrencilerimizin başarılarını ciddi şekilde destek verecek Kişisel Eğitim kurslarıdır. Araştırmalısınız.

Derneklerimizde eğitim amaçlı, akıllı tahta veya sunum için bilgisayar - projeksiyon cihazlarımızı bulundurmak oldukça faydalı olur, bu ve benzeri çağdaş araç gereçler. 

İnsanlar birbirlerine tanıdığı ölçüde samimi ve dostça davranır, Birbirimizi yeterince tanımadığımız da ilgilenmekten kaçınırız, ve burnu havada veya soğuk bir insan damgasını, yemekten kurtulamayız. Bilgi, her zaman güçtür. Bilginin gücünü ve verdiği huzuru kullanarak sempatik ve sevilen bir insan olabiliriz.  

Genel olarak insanlar, tanımadığı ve bilmediği
insan ve şeylere karşı, korku duyar ve ön yargı ile yaklaşır. Tanıdıkça bu ön yargı ve korku sevgiye dönüşebilir.  

Sözlerimin kişisel görüşlerim olduğunu tekrar ifade etmem yerinde olur. Aklımın erdiği kadar, toplumumuzun hayrına olabileceğini düşündüğüm, görüşlerimi dile getirdim.

Arz etmiş olduğum bu tür benzer fikir ve önerileriniz ile sizde katkıda bulunabilirsiniz. Yukarıda kısa ve başlıklar halinde ifade edilen fikir ve düşünceleri sizde İnternet'ten araştırarak kendinizi geliştirme yolunda bir adım atabilirsiniz. Ayrıca Dernek Yönetimleri bu tür konuları toplantılar yaparak, enine boyuna tartışabilirler. Bende mensubu bulunduğum derneğime, bu fikirlerin açılımları konusunda yardımcı olmaya amadeyim.

Bir insan, toplumu için faydalı düşünceleri çevresiyle paylaşmıyorsa, ya korkaktır, ya da bencildir, veya toplumuna karşı iyiliksever değildir.  

İlkeli ve nitelikli Adıge toplumu,  çocuklarımıza ve gençlerimize vereceğimiz erdemli emek ve destek ile yükselecektir. Bu çalışmalarımızı bilinçli yapmalı ve sürekli kılmalıyız. Aklımızı kullanarak, emek ve gayretle çok şeyler başarabiliriz. Bu içtenlikli mesajlarım, genelde, tüm olgunlaşmak isteyen insanlar için de geçerlidir.

Dost, doğruları söyler. Düşman, istediğini söyler. Deli, aklına geleni söyler. Aşık, içinden geleni söyler. Dost eleştirisi kıymetlidir, faydalanmasını bilmeli. Düşmanın ne dediğini ise, kulaklarını aç ve iyi dinle, gelebilecek zararları ön görebilesin. (Bu tavsiyeyi, her zaman hatırımızda  tutmalıyız.)

Bu vesile ile,  Yüce Rabbimiz, cümlemizin tüm ibadetlerini ve salih amellerini kabul etsin - doğru insan olmak - doğru yolda olmak konusunda,  Yüce Allah, dua ve niyazlarımızı kabul buyursun. Allah, yaklaşan Ramazan Bayramımızı mübarek kılsın ve tekrarına erdirsin.

Sabır ve dikkatle dinlediğiniz için hepinize çok teşekkür ediyorum.  Sözlerimi burada noktalarken, tekrar hepinizi sevgi saygı ile selamlıyorum.

NOT:  Beni ve düşüncelerimi daha yakından tanımak isterseniz, Web Siteme   www.hertelden-dahice-fikirler.blogspot.com.tr'a göz atabilirsiniz. 

Bu konuşma metni, Kayseri Birleşik Kafkasya Derneğinde 12 Temmüz 2015 tarihinde İftar yemeğinde dile getirilmiş olup, Başkanımızın onayı ile Bloguma eklemem uygun görülmüştür.  

Dikkatli okuyucu, konuşma metnine göre, burada okuduğunuz şekliyle bazı ilave fikirler olduğunu fark edecektir.

Sebahattin Tokmak

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder